torsdag 11 december 2008

Lucia i förtid och alkoholen





I går hade vilden lucia tåg på dagis. Det var otroligt sött. Som vanligt är föräldrar mer pepp än barnen men ändå. Jag som aupair tycker sånna tillställningar som denna och jonathans julfest på skolan är lite obekväma men tur att vi är i Dk. Jag har nu insett att det var en normal syn på Jonathans skolfest.

För er som inte vet vad som hände där så var det knytis eller va man kallar det. Alla hade med mat som alla fick ta av och så hade man egen dricka med. När vi kommer in till borden så har hälften av alla satt sig och vid varje familj står en eller två vinflaskor. Och då menar jag alla. Även vi och resten av dem som sedan satte sig hade också vin. Det är helt normalt att dricka vin eller öl på skoltillställningar med familj.

I sverige kan jag inte se detta fungera utan att någon skulle balla ur men här har de ett så öppet förhållande till alkohol. Det räcker med några glas och de är bara trevligt.

På Lucian på dagis så var vi ute. Det var kallt men som tur fanns de varm chocklad och glögg. Dock inser jag, vilket jag borde fattat tidigar, efter 3 glas varm glögg att de är starkvins glögg och känner mig berusad. Lite obehagligt men ändå busigt. haha så jag tog ett sista glas. haha! Men fint tåg och mysig sång.

Inga kommentarer: